کارگاه مدیریت نیروهای داوطلب
کارگاه مدیریت نیروهای داوطلب ویژه سازمان های مردم نهاد برگزار شد
به گزارش مدیریت سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه ، کارگاه مدیریت نیروهای داوطلب روز سه شنبه 5 بهمن1400 با حضور بیش از 40 سازمان مردم نهاد، داوطلبین و کارشناسان مشارکت مردمی در سالن ستاد دانشگاه برگزار شد.
این کارگاه با تدریس آقای دکتر آیدین مهدی زاده و خانم دکتر عظیمی از مدرسان سازمان های مردم نهاد برگزار شد. در این نشست ضمن بیان پیشینه داوطلبان و اینکه اصولا عنوان داوطلب به چه کسی تعلق میگیرد، از فضای داوطلبی و چگونگی جذب و مدیریت افراد داوطلب در سازمان های مختلف صحبت به میان آمد .
دکتر مهدی زاده متذکر شد اگر نیروهای جذب شده به صورت داوطلب مدیریت نشوند و کار و فضای داوطلبی مشخص نباشد نمی توان بهره کافی از این نیروها را برد. انتظار ما از داوطلبین باید مشخص باشد .امور واگذار شده به داوطلب باید چالش برانگیزباشد و داوطلب احساس مسئولیت کند .
وی افزود داوطلب باید روی کاری که انجام می دهد مسئولیت پذیرباشد و کنترل داشته باشد .همچنین تاکید کرد که داوطلبین معمولا کارهای اجرایی را بیشتر از کارهای پشت میزی و گزارش دهی دوست داند .البته طیف کار داوطلبین بسیار گسترده است آنها به خوبی می توانند در فضاهای مختلف فرهنگی ، هنری، آموزش ، بهداشت و حتی حوزوی با توجه به توانایی های خود ایفای نقش کنند.
دکتر عظیمی نیز در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد که سازمانی که کار داوطلبانه انجام می دهد باید چارت سازمانی افقی داشته باشد .یعنی داوطلبین با مدیران خود راحت ارتباط داشته باشند .داوطلب در کار خود به سهولت بتواند همیاری و همکاری مدیران را داشته باشد .
همچنین علاوه بر جذب داوطلب باید سازمان در راستای اهداف خود آموزش های لازم را گذرانده باشد .هر داوطلبی که وارد سازمان می شود یکسری اهداف هم با خود به سازمان می اورد که باید با اهداف خود سازمان همسو باشد .
دکتر عظیمی از ویژگیهای کار داوطلبانه با اختیار بودن افراد و حضوربدون اجبار اشاره کرد و گفت :کار داوطلبانه به نفع جامعه و نهایت به نفع خود فرد است .طوری که تقویت کننده حس تعلق داوطلب خواهد بود .
دکتر عظیمی ضمن اشاره به انواع مختلف داوطلب و اهمیت حضور انها در برنامه های مختلف مثل سیل و زلزله و ...تاکید کرد که مدیریت کردن این افراد از جذب ایشان پر اهمیت تر است چراکه عدم رسیدگی به انها اثر عکس در سازمان خواهد داشت.
در پایان این نشست دکتر مهدی زاده تاکید کرد که زمانی که کار داوطلبین در سازمانی به پایان می رسد باید به صورت حضوری پایان کار را به داوطلب توجیه و از خدمات ایشان به نحو شایسته تقدیر کرد.
خبر: باقرزاده
ارسال نظر